Runous on luomisen tuskaa, sanojen kanssa puljaamista, riimittelyä, kokeilemista, iloa ihanasti soljuvista lauseista, kauniita kuvauksia, raakoja totuuksia, koskettavia tarinoita. Runous on merkityksellistä! Runous voi toimia selviytymiskeinona elämässä. Jos ymmärrät runoutta, ymmärrät myös paremmin itseäsi ja maailmaa. Runous on yksi lukutaidon edistäjä. Runous lisää henkistä hyvinvointia ja se kuuluu kaikille – tekijänä ja kokijana (Poets of Today – Voices of Tomorrow).
Olin todella iloinen, kun tulin valituksi Poets of Today – Voices of Tomorrow – hankkeeseen Vantaan lastenkulttuuripalveluiden kautta syksyllä 2022. Runous on ollut minulle aina hyvin tärkeää ja rakasta! Poets of Today – Voices of Tomorrow, tuttavallisemmin ”PoT-VoT” on slovenialaisten, puolalaisten, unkarilaisten, serbialaisten sekä suomalaisten kulttuuritoimijoiden yhteistyöprojekti, joka tuo runoutta kouluihin, lähemmäs nuoria ja paikallisia yhteisöjä. Suomessa hanketta koordinoi Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto. Jokaisen hankemaan taiteellinen tiimi työskentelee kymmenen paikallisen runoilijan ja opettajien kanssa. Tavoitteena on tuoda runoutta yhteensä yli 5 000 nuorelle osana koulupäivää. Hankkeen päärunoilijat ja projektin johtajat osallistuvat Frankfurtin kirjamessuille lokakuussa 2023, ja osana hanketta tehdään vaikuttamismateriaalia päätöksentekijöille lukemisen tärkeydestä. Hanke käynnistyi syksyllä 2022 ja päättyy syksyllä 2024. Suomen taiteellisessa tiimissä ovat mukana hankkeen päärunoilija Harri Hertell, tiimiä johtava Anna Anttonen (Oulun lastenkulttuurikeskus) sekä minä (Vantaan Sanataidekoulu ja Vantaan lastenkulttuuripalvelut).
Metodeja runouden kohtaamiseen
PoT-VoT -hanke käynnistyi hankemaiden tapaamisella Sloveniassa, ihastuttavassa Ljubljanassa marraskuussa 2022. Ljubljanaan Suomesta matkustivat taiteellinen tiimi sekä liiton projektitiimi. Tapasimme yhteistyömaiden kulttuuritoimijat ja vietimme tiiviit päivät käsitellen tulevaa hanketta. Jokaisen maan taiteellisen tiimin taidepedagogi/taiteilija esitteli omaa kirjallista kulttuuria sekä erilaisia metodeja runouden kohtaamiseen. Keskustelimme paljon runoudesta sekä sen mahdollisuudesta kouluissa ja opetuksessa mm. siitä, kuinka saadaan oppilaat innostumaan runoudesta sekä kirjoittamaan niitä itse.
Viikon mittaisen hanketapaamisen viimeisenä iltana Slovenian tiimi järjesti hurmaavat runoiltamat, joissa jokaisen hankemaan päärunoilija esitti omia tekstejään. Iltamat olivat hyvin suunniteltu ja toteutettu tapahtuma, joka oli avoin kaikille. Päärunoilijat harjoittelivat kokonaisuutta ohjaajan kanssa useampana päivänä. Oli ilo nähdä yleisössä paikallisia runoudesta kiinnostuneita asukkaita. Kyseisessä Pot-Vot -hankkeessa myös Serbia, Unkari ja Puola ovat toteuttaneet vastaavanlaiset runotapahtumat omassa kulttuurikeskuksessa. On ollut hienoa olla mukana ja kokea jokainen erilainen ja hyvin erityinen runotapahtuma. Valitettavasti muiden hankemaiden matkustamista Suomeen ei pystytty järjestämään. Tämä johtui varmaankin matkan pitkästä kestosta sekä kalliista hinnoista. Slovenia on PoT-VoT – hankkeen pääkoordinaattori, joten matkaamme sinne vielä toisenkin kerran syksyllä 2024, päätöstapaamiseen.
Hanketapaaminen Sloveniassa marraskuussa 2022 (Kuvat; Anna Anttonen)
Runoilijoiden koulutus
Hankkeen käynnistymisen jälkeen koulutus Suomen kymmenelle nuorelle runoilijalle järjestettiin helmikuussa 2023 Vantaan sanataidekoululla. Koulutus kesti kaksi päivää. Kohtaaminen runoilijoiden kanssa oli mielettömän hieno ja avartava. Koulutuksessa teimme sanataideharjoituksia, keskustelimme runoudesta sekä sen jakamisesta nuorille. Mikä on inspiroivaa? Mikä motivoi? Miten saadaan nuoret kiinnostumaan runoudesta. Tähän olikin hankeemme runoilijoilla valtavasti toimivia ehdotuksia. Nuoret koulussa saattavat ajatella, etteivät he tiedä runoista yhtään mitään. He voivat myös olla sitä mieltä, etteivät ole runoudesta lainkaan kiinnostuneita. Mielikuva voi muuttua, kun nuori huomaa, miten monimuotoista runous tänä päivänä on. Kiinnostus runouteen voi herätä, kun luokkaan saapuu vieraaksi nuori runoilija kertomaan runoudesta, esiintymään sekä rohkaisemaan nuoria kokeilemaan runon kirjoittamista. Runous voi olla kirjoissa, levyillä, esiintymislavoilla, räpissä. Runoilijoiden koulutuksen toisena päivänä runoilijat esittivät omia tekstejään ja runoilija Harri Hertellin johdolla harjoiteltiin mikrofoniin puhumista sekä esiintymistä.
Runoilijat (Kuvat Valtti Visuals)
Poetry Walk
Jokainen hankemaa järjesti Poetry Walk –tapahtuman omassa kaupungissaan. Meidän runokävelymme toteutettiin Vantaalla toukokuussa Lastenkulttuurin juhlaviikolla ja Oulussa huhtikuussa. Runokävelyn teemana oli Piilevät kaupungit. Poetry Walk oli tarkoitus järjestää ulkona kauniissa säässä, koska kyse oli todellakin kävelystä. Runoilijat olivat valinneet esitykselleen kiinnostavan kohteen Vantaan joen ympäristöstä. Vantaan lastenkulttuuri oli valmistanut kävelijöille/kuuntelijoille upean kartan runokävelylle. Mutta kuinka ollakaan Suomen sää! Runokävely muutti muotoaan viime hetkellä rankkasateen vuoksi. Mutta runous, runoilijat ja sanataidetapahtuma ovat joustavia. Niinpä yleisö kohtasi runoilijat sisätiloissa. Runokävelyllä esiintyivät päärunoilijamme Harri Hertell sekä Stevi Kalombo, Aatos Ketvel, Venla Maijanen, Simo Nieminen ja Kirsikka Vaahtera. Tapahtuma on loppuun varattu, koska paikalla on parisataa Tikkurilan lukiolaista. Oulussa puolestaan esiintyivät Kati Hiltunen, Natalia Karjalainen, Emma Leppo, Eltti Oskar, Riikka Simpura. Myös Oulussa tapahtuma siirrettiin sisätiloihin. Tikkurilan lukiolaiset jättivät tapahtuman jälkeen palautetta runoilijoille. Palaute oli yllättävää ja positiivista: Ihan coolis! En aatelut et runot vois olla mielenkiintoisii, mut positiivisesti yllätyin. Tosi ihania runoja, paljon tunteita tuli esiin. Kiitos! Pidin tästä enemmän kuin odotin.
Linkki runokävelyyn: https://www.youtube.com/watch?v=wk8387n42M4
(valokuvat;Simo Nieminen ja Helmi Valkee esiintyvät, kuvaaja; Valtti Visuals, Runokävelyn kartta Vantaan kulttuuripalvelut)
Opettajien koulutus
Vantaalla yläasteen ja lukion äidinkielenopettajille järjestettiin runokoulutus lokakuussa Lasten kulttuurikeskus Pessissä. Koulutuksessa opettajat tapasivat hankeen päärunoilijan Harri Hertellin, joka kertoi runoudesta, ja runojen kirjoittamisesta nuorten kanssa. Hertell järjesti opettajille myös pienen Poetry Slam tuokion. Minä houkuttelin opettajia sanataiteen pariin. Opettajat saivat kokeilla runojen tekemistä itse. He saivat myös käyttöönsä metodeja runouden kirjoittamiseen nuorten kanssa. Koulutuksen jälkeen kuusi opettajaa valikoitui hankeemme kouluvierailuprojektiin, jossa runoilija tulee vierailulle hänen luokkaansa.
Opettajien koulutus Vantaan sanataidekoululla (Kuvat; Maami Snellman)
Kouluvierailut
Suomen mahtavat nuoret PoT-VoT-runoilijat aloittivat runoilijavierailujensa suunnittelun yhdessä taiteellisen tiimin kanssa. Tämän jälkeen äidinkielen opettajat ja runoilijat kohtasivat Vantaan sanataidekoululla marraskuussa. Tavoitteena oli miettiä yhdessä opettajien kanssa kouluvierailuja sekä tutustua toisiinsa. Opettajien ja runoilijoiden yhteisessä työpajapäivässä luettiin ja analysoitiin etkorunoja, jotka runoilijat olivat omasta tuotannostaan valinneet. Etkorunot kulkivat opettajien mukana kouluihin, ja niitä luettiin ja käsiteltiin luokissa ennen runoilijan saapumista. Kahvin lomassa opettajat pääsivät tutustumaan lähemmin PoT-VoTin nuoriin taiteilijoihin, Stevi Kalomboon, Natalia Karjalaiseen, Simo Niemiseen, Aatos Ketveliin ja Emma Leppoon, runollisilla pikatreffeillä. Keskustelimme työpajassa myös runoudesta, sen iloista ja haasteista. Esittelimme opettajille Suomen päärunoilija Harrin Hertellistä valmistetun taiteilijavideon sekä hänen runoihinsa perustuvan pienen tehtäväpaketin, joka on vapaasti koulujen ja oppilaitosten käytössä. Työpajan lopuksi saimme pienen lavarunokeikkan, kun PoT-VoT-runoilijat lausuvat meille tekstejään. Joulukuussa runoilijat jalkautuivat kouluihin. Olimme Harri Hertellin kanssa mukana runoilijoiden vierailuilla, jotta runoilija saisi esiintymiselleen kaiken tuen sekä tietenkin palautetta esiintymisestään.
Kukin rakensi lopulta vierailutuntinsa omannäköiseksi, uniikiksi kokonaisuudeksi, joissa toki oli myös yhteisiä piirteitä: Jokaisella runotunnilla kuultiin nuoren runoilijan omia tekstejä hänen itsensä esittämänä, ja jokainen runoilija kertoi myös taustastaan sekä siitä, miten on päätynyt kirjoittamaan runoja. Kaikilla vierailuilla esiteltiin jollain tapaa sitä, miten monenlaista runous voikaan tänä päivänä olla. Runotunneilla oppilaat saivat paitsi kokea runoutta ja kuulla runoudesta, myös osallistua itse kirjoittamalla, pohtimalla, kokeilemalla tai keskustelemalla.
Natalia Karjalainen ja Emma Leppo kouluvierailuilla (Kuvat; Maami Snellman)
Nuoret runoilijamme ovat taiteilijoina keskenään aivan erilaisia, ja niinpä eri runotunneilla painottuivat erilaiset teemat, kuten poliittinen runous ja itseilmaisu, nykyrunouden moninaisuus ja analysointi, oma luovuus ja kirjoittaminen, lavarunous, runous somemaailmoissa tai laululyriikan erityispiirteet.
Poets of Today – Voices of Tomorrow –hanke lähestyy loppuaan. Kesän ja alkusyksyn aikana kirjoitamme vielä yhdessä menetelmäoppaan, johon kootaan jokaisen maan kokemuksista syntyneet metodit valmistuneiden runojen ohella. Menetelmäopas julkaistaan englanniksi myöhemmin tänä vuonna. Marraskuussa 2024 Ljubljanassa on hankkeen viimeinen tapaaminen. On ollut ilo olla mukana tässä runoutta ylistävässä hankkeessa. Uskon, että runous nousee vielä isoksi jutuksi nuorten keskuudessa. Opin itse tavattoman paljon uusia asioita sekä runoudesta että sen opettamisesta. Runous on sitä, mitä itse haluaa sen olevan! Se on myös sielun ruokaa ja lääkettä.
Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton verkkosivuilla voit tutustua hankkeeseen sekä Suomen tiimiin:
https://lastenkulttuuri.fi/hankkeet/potvot/
Hankkeen virallisilla verkkosivuilla voit tutustua kaikkien maiden taiteellisiin tiimeihin:
Maami Snellman
Vastaava sanataideopettaja