Työpajat kouluille ja päiväkodeille

KOULUILLE

Sanataiteen opetus korostaa leikkimieltä, iloa, eläytymistä ja rohkeita kokeiluja. Virikkeelliset ja
poikkitaiteelliset tehtävät auttavat ilmaisemaan itseään monipuolisesti. Kurssipaikkana toimii oma koulu, ellei toisin mainita. Luokan oma opettaja tarvitaan mukaan kurssin aikana.
Tiedustelut ja varaukset: Anna Rautiainen 045 353 3707 tai info [at] sanataidekoulu.fi

1.–2. lk./esikoulu, kesto 1 x 75 min.  lähiopetus tai etävideotyöpaja

”Minä istun joen äärellä. Katselen sen välkehtivää pintaa. Mummo istuu joen pientareella ja tekee ristipistotöitä”.

Paja alkaa ohjaajan tarinankerrontaosuudella, jonka jälkeen lapset pääsevät osalliseksi joen maailmaan keskustellen, luoden yhteisen joen ja sen maailmaan hahmoja, tekemällä heistä muotokuvia epäesineistä ja keksimällä loitsuja loitsuhyrrällä. Tarinoiden keksimistä on mahdollista jatkaa pajan jälkeen.

Paja tukee osallisuutta, yhdessä tekemistä, ilmaisutaitoja, sanavarastoa ja mielikuvituksen käyttöä. Sanataideopettaja Kati Oinonen

1.–2. lk./esikoulu, kesto 1 x 90 min. / lähiopetus ulkona

Sanaton kirja Puu (Emmi Jormalainen), houkuttelee kertomaan tarinoita yhdessä. Tarinankerronnan lisäksi sanataidepajassa tutkitaan pihaa tai lähimetsää ja keksitään erilaisia mielikuvituspuita. Pajassa heittäydytään myös draamaleikkiin. Millainen puu itse olisit? Entäpä millainen metsäinen äänimaisema syntyy vaikkapa kelopuun ympärille. Sanataidepaja toteutetaan ulkona!

Sanataideopettaja Maami Snellman

3.–5. lk., kesto 1×90 min. /lähiopetus ulkona

Ennen sanataidepajaa luokassa tutustutaan sanataideopettajan antamiin kirjavinkkeihin, joissa kerrotaan metsästä sekä taruolennoista. Toiminnallisessa työpajassa työskennellään ulkona pienissä ryhmissä. Ryhmässä suunnitellaan oma ihannemetsä, metsän asukkaan rooli sekä suunnitellaan metsäkansan mielenosoitus kuvitteelliselle huolelle. Mielenosoituskyltit tehdään pahville paksuilla huopakynillä. Materiaalit ohjaaja tuo paikalle.

Keskeisiä käsitteitä: ympäristösuhde, luontosuhde, empatiakasvatus, sanataidekasvatus, vuorovaikutus-ja ilmaisutaidot

Sanataideopettaja Maami Snellman

PÄIVÄKODEILLE

Alle kouluikäisten sanataide on leikkimielistä, elämyksellistä ja mielikuvituksellista. Lapset ovat aktiivisesti mukana. Sanataide tukee myös kielitaidon ja sanavaraston kehitystä. Varhaiskasvattajat saavat vinkkejä ja materiaalia jatkaakseen itse sanataidetuokioiden järjestämistä. Kurssipaikkana toimii oma päiväkoti tai erikseen toivottaessa myös Sanataidekoulu. Ryhmän omat ohjaajat ovat aina mukana.

Tiedustelut ja varaukset Vantaan Sanataidekoulun työpajoihin: Anna Rautiainen 045 353 3707 tai info [at] sanataidekoulu.fi

1–3 v., kesto 1 x 45 min.

Kis-kis kissanpoika runoleikkipajassa opitaan yhdessä lastenrunoja, joiden aiheena on erilaisia eläimiä. Runoja lähestytään rytmisesti leikkien, hyppien, hiipien, piiloutuen, kävellen, tanssien ja taputtaen. Sanataidetuokiolla pidetään hauskaa yhdessä! Tutuiksi tulevat niin uudet kuin vanhemmatkin lastenlorut.

Sanataideopettaja Kati Oinonen

Hinta: 5 €/lapsi

1–3 v., kesto 1 x 45 min.

Ötökkäjameissa opitaan yhdessä lastenrunoja, joiden aiheena on hyönteiset ja pikkuruiset eläimet. Runoja lähestytään rytmisesti leikkien, hyppien, hiipien, piiloutuen, kävellen, tanssien ja taputtaen. Tuokion lopuksi askarrellaan lorukortti, ja varhaiskasvattajat saat vinkkilistan pienten lasten runokirjoista.

Sanataideopettaja Kati Oinonen

Hinta: 5 €/lapsi