Liikkuva metsä

Virolainen lasten –ja nuortenkirjallisuus, kulttuuri sekä muinaiset uskomukset

Vantaan Sanataidekoulun kevätlukukausi käynnistyi viime viikolla! Saamelainen mytologia, Staalot ja muut kummalliset hahmot, siirtyivät mieleemme oleskelemaan.  Sieltä heidät voi taas nostaa esille, kun kaipuu saamelaisuuteen yllättää.  Tulevana keväänä pohdimme virolaista lasten –ja nuortenkirjallisuutta ja tutustumme muinaisiin uskomuksiin sekä myyttisiin esineisiin ja asioihin.

 

Kalevipoeg

 

Kalevipoeg  on Eestin kirjallisuuden tunnetuin ja tärkein teos, kansalliseepos.  Friedrich Reinhold Kreutzwald kirjoitti sen virolaisen kansanrunouden pohjalta. Sen päähenkilö on Kalevin ja Lindan poika Kalevipoeg, joka suorittaa erilaisia sankaritekoja. Tarina on jännittävä ja mukaansatempaava ja siitä voi löytää paljon samanlaisia elementtejä kuin meidän kansalliseepoksesta, Kalevalasta. Eepos ilmestyi erillisinä vihkoina vuosina 1857–1861 ja koostui 20 laulusta ja 19 47 säkeestä. Virolainen kirjailija Eno Raud on kirjoittanut alkuperäisen kansalliseepoksen pohjalta kirjan Kalevipoeg lapsille. Teoksesta lukija saa pääpiirteissään tietää, mistä Eestin kansalliseepos kertoo.  Kyseistä teosta käsitellään jokaisessa sanataideryhmässä harrastajien ikä -ja kehitystaso huomioiden.  

 

 

Miksi, noita tuulentarkka,

urho turhin uhkaelet?

Kotkia on kolmin mulla

nokin käyrin kasvamassa,

rautakourin nousemassa,

emon armahan apuna,

vaalijoina vanhan vaimon.

                  

 Kalevipoeg, lapsille kertonut Eno Raud

 

Virolainen mytologia on joukko myyttejä ja virolaista perimätietoa. Myyttisillä esineillä ja asioilla oli tärkeä tehtävä ihmisten elämässä ja tarinoissa. Uskottiin, mm. että ihmisten pahuuden takia metsä voi lähteä liikkeelle tai että on olemassa Kirjokintaat (kirikindad), jotka suojaavat niiden kuvioihin neulottujen loitsujen voimalla. Kynsikypärä puolestaan (küüntest kübar) tekee kantajansa näkymättömäksi. Miettikääpäs, miltä tuollainen kynsikypärä voisi näyttää? Tai miten sen voisi liittää johonkin omaan kertomukseen?

Oskar Kallis, Kalevipoeg allilmas

 

Kalevipoegin lisäksi sanataideryhmissä luetaan ja kerrotaan myös muita virolaisia satuja ja tarinoita. Taidekasvatuksen ideologia perustuu elämykselliseen ja kokemukselliseen oppimiseen, jossa oppilas on opetuksen keskipiste.  Sanataide on hauskaa ja iloista yhdessäoloa sekä asioissa viipyilyä!

Keväällä kokoamme jälleen yhteisen Riiviösanomat sanataidelehden sekä nuorten antologian, joissa syksyn ja kevään teemojen, lasten – ja nuorten itsensä valitsemat, parhaat palat julkaistaan.

Iloisesti vilkuttaen,

Maami Heikkinen

Vastaava sanataideohjaaja

 

 

 

Kommentoi

Vaaditut tiedot on merkitty tähdellä. (Sähköpostiosoitetta ei julkaista.)

_Vantaan Sanataidekoulu     _Asematie 11 A 11 (Tikkuraitti 11 A 11)    _01300 Vantaa     _P: 045 126 6080     _Ota yhteyttä